Asfalt, wat is dat?

Asfalt, wat is dat?

Vele miljoenen Nederlanders rijden er dagelijks overheen: asfalt. Maar wat is asfalt eigenlijk? Wat is de samenstelling? Hoe wordt asfalt gemaakt? En hoe oud is het?

Wat is asfalt?

Asfalt is een mengsel van aggregaten: steenslag, zand en vulstof, aan elkaar geplakt door bitumen. Bitumen is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt het bitumen in vloeibare staat bijeen. Vulstof, zand en bitumen vormen samen de zogenoemde mastiek, de ‘lijm’ die het totale mengsel bij elkaar houdt. De mastiek omhult de steenslag en zorgt samen met de steenkeuze voor de eigenschappen van het asfaltmengsel. Steenslag bepaalt hoe grof of fijn het asfalt is. Ook bepaalt het de stroefheid. Door de verhoudingen in de steenslag goed te kiezen kan een goede geluidsreductie worden bereikt.

Geschiedenis

Al in de oudheid kende men bitumen. Het werd gewonnen op plekken waar in de natuur de ruwe aardolie aan het aardoppervlak kwam en zich mengde met stenen en zand. Het woord asfalt komt van het Griekse asphaltos (άσφαλτος). De Romeinen noemden het asphalton. Zij gebruikten het om baden en aquaducten waterdicht te maken. De eerste asfaltweg lag in de stad Babylon. Dit asfalt week qua samenstelling erg af van het asfalt zoals wij het nu kennen: het bevatte meer bitumen en minder aggregaten. Waarschijnlijk zat er alleen asfalt in de onderlaag. De toplaag bestond uit aan elkaar ‘gemetselde’ kalksteenplaten. In 1870 patenteerde de Belg Edmund J. Desmedt het eerst echte asfaltbeton. In Nederland werd de eerste asfaltweg aangelegd in 1914.

Kringloop van asfalt

Na jaren van intensief gebruik is het asfalt toe aan vervanging. Het oude asfalt wordt gefreesd, waarna dit naar de centrale wordt gebracht. Bij de centrale wordt dit freesasfalt voorbewerkt. De methode hiervoor wordt afgestemd op de toepassing na bewerking. In sommige gevallen is alleen zeven voldoende, in andere gevallen moet het materiaal gebroken worden en soms wordt het zelfs volledig gescheiden in steen en mastiek. De teruggewonnen mastiek bevat verouderde bitumen. Door de teruggewonnen mastiek te verwarmen en te verrijken met verse zachte bitumen ontstaat een hoogwaardige mastiek met een constant bitumenpercentage en een constante kwaliteit. Ons ultieme doel: horizontale recycling. Hierbij wordt oud asfalt volledig hergebruikt tot nieuw asfalt met dezelfde soort toepassing als waar het vandaan kwam, zonder kwaliteitsverlies.

Hoe wordt asfalt gemaakt?

Het zand en de steenslag worden in een grote trommel samengevoegd en onder hoge temperatuur gedroogd en verwarmd. Eventueel recyclingmateriaal wordt opgewarmd in een aparte trommel. Traditioneel gaat het (na het samenvoegen van alle stromen) om een temperatuur van circa 170° Celsius. AsfaltNu produceert tegenwoordig asfalt bij een lagere temperatuur van circa 115-130° Celsius. Dit scheelt uitstoot van CO₂ en andere emissies. De grondstoffen worden warm gehouden en gesorteerd
in aparte compartimenten. Hier wordt de exacte verhouding van het asfaltproduct afgewogen en naar een menger gestuurd. In de menger worden het bitumen en de vulstof bijgevoegd en met elkaar vermengd. Tot slot leveren we het mengsel gedoseerd af in een geïsoleerde vrachtwagen.

Nog meer vragen over asfalt?

Adviseur sr. René Gelpke Heeft u vragen over asfalt?
bel0345 - 47 17 36
bestel nu
Deel dit artikel

Zeven asfaltcentrales, één missie

Door heel Nederland hebben we zeven asfaltcentrales. We kunnen uw asfaltproduct dus dicht bij een project produceren. Waar we dit ook doen, u kunt vertrouwen op een constante kwaliteit en de volle aandacht en betrokkenheid van onze medewerkers. We onderwerpen uw asfaltproduct altijd aan een controle. U kunt er dus zeker van zijn dat het asfalt voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen.

Ontvang de nieuwsbrief van AsfaltNu in uw mailbox.

aanmelden