Levensduurverlenging van asfalt
Als asfalt langer meegaat, dan scheelt dat veel grondstoffen. Ook scheelt dit energie en CO₂-uitstoot bij productie en transport. Dat heeft niet alleen een positief effect op natuur en milieu, het scheelt ook kosten en overlast door wegwerkzaamheden. AsfaltNu zet daarom stevig in op levensduurverlenging van asfalt. Dit bereiken we door het ontwikkelen van asfalt dat minder snel veroudert. We voeren ook metingen uit om de levensduur te voorspellen.
Asfalt dat langer meegaat
AsfaltNu ontwikkelt asfalt dat minder snel veroudert en dus een langere levensduur heeft. Hierbij verbeteren we de eigenschappen van mastiek: het mengsel van bitumen, vulstof en zand dat de steentjes bijeenhoudt. We werken aan een mastiek dat minder snel veroudert onder invloed van weer, wind en verkeer. Dit bereiken we onder meer door het toevoegen van kunststofvezels of staalvezels die het asfalt versterken. Daardoor gaat het asfalt langer mee en heeft het minder onderhoud nodig. We hebben allerlei laboratoriumtechnieken om de levensduur te meten. Bovendien vinden asfaltwegdektests plaats om de kwaliteit van de deklaag te meten, ook op de langere termijn.
Levensduur van de deklaag bepalen
Met diverse laboratoriumtechnieken meten we de levensduur van asfalt. De weerstand tegen waterschade bepalen we standaard in type-onderzoek. Deze weerstand wordt vermeld in de CE-markering. Deklagen falen nog veel vaker als gevolg van rafeling. AsfaltNu heeft daarom laboratoriumtechnieken om de weerstand tegen rafeling onder herhaalde wielbelasting te bepalen met een versnelde ‘slijtagetest’. De gevoeligheid voor rafeling door veroudering wordt bepaald door het meten van het verouderingsgedrag van de mastiek. Met de gecombineerde inzet van deze laboratoriumtechnieken ontwikkelt AsfaltNu hoogwaardige duurzame deklagen.