11 november 2022
Nieuwe weegoplossing AsfaltNu
Na succesvolle pilot in Amsterdam
Alle centrales straks over op nieuwe weegsysteem
Het nieuwe weegsysteem CloudWeigh is bijna klaar. Alle AsfaltNu-centrales gaan ermee werken, is de bedoeling. Het gaat om een volledig cloud-based oplossing met alle voordelen van dien. Zo hebben we straks één centraal overzicht van de processen en orders van alle centrales. Ook kunnen we eenvoudig data uitwisselen met toeleveranciers en afnemers. Het voordeel voor onze klanten? Een nog vlottere afhandeling van alle orders op onze asfaltcentrales. Ook maakt dit systeem een betere digitale informatieverstrekking richting onze klanten mogelijk, zowel tijdens als na de productie
De ontwikkeling is in handen van Pfister Weegtechniek en Soluso, in nauwe samenwerking met AsfaltNu. De partijen besloten voorjaar 2021 om samen te werken aan een nieuwe cloud-based oplossing. Een generiek systeem dat ook beschikbaar moest komen voor andere bedrijven, ook in andere industrieën. In fase 1 stond de technische werking van de applicatie centraal. Jean-Pierre, directeur-eigenaar van Soluso: “Zomer 2022 hebben we schaduw gedraaid bij APM in Bergen op Zoom en AsfaltNu Amsterdam (ANA-2). We beoordeelden de snelheid van het weegproces in CloudWeigh en dan met name de snelheid tussen de lokale hardware en de cloud. Bovendien bekeken we of alle benodigde informatie ook echt in het systeem zat.”
Pilot in Amsterdam
Vanaf eind september volgde het pilotproject bij ANA-2. Jean-Pierre: “Je kan allerlei scenario’s op papier zetten, maar op locatie merk je pas echt hoe een oplossing functioneert voor de mensen die ermee gaan werken. Iets kan functioneel werken, maar als een eindgebruiker een bepaalde knop niet kan vinden, dan werkt het alsnog niet. Verder kwamen we erachter dat het systeem soms werd omzeild. Een voorbeeld: op een gegeven moment kon er een vrachtwagen niet door de slagboom omdat het kenteken niet in het systeem stond. De chauffeur voerde toen het kenteken in van de vrachtwagen voor hem, die wel het terrein op kon. Maar daardoor ging het systeem allerlei rare wegingen doen, omdat het signaleerde dat dezelfde vrachtwagen voor de tweede keer op het terrein kwam. Daar hebben we een doeltreffende oplossing voor gevonden.”
“We hebben veel te danken aan John Boukens, operator van ANA-2”, meent Jean-Pierre. “Hij heeft heel wat rondjes over het terrein gemaakt om de werking van bepaalde functionaliteiten te controleren.” Ook de operators van de andere centrales zijn nauw betrokken in projectteams. Ze hebben veel invloed op het eindresultaat. Het systeem is dus echt vanuit de praktijk ontwikkeld. Dit sluit goed aan bij de visie van AsfaltNu. Het bedrijf hecht veel waarde aan de inzet van technologie om klanten zo goed mogelijk te bedienen. AsfaltNu loopt daarin graag voorop in de markt.
Weegscherm voor operators
Begin november was het nieuwe weegscherm klaar. “Dat is het hoofdscherm voor de operators”, vertelt Jean-Pierre. “Op het weegscherm overziet de operator het primaire proces van inkomende vrachtwagens, het asfaltstorten in de vrachtwagens en het afmelden. Het scherm toont de kentekens van de vrachtwagens, de ordergegevens en het percentage van het aantal kilo’s asfalt dat is geleverd. Ook zie je op het scherm gegevens over de weegbruggen en de eerste en tweede weging. Ook de status van alle hardware is inzichtelijk, zoals de slagbomen en de kentekendisplays. Kortom, één cockpit met alle relevante informatie over het primaire proces.” En dat allemaal vanuit de cloud; volledige controle vanuit elke locatie. Het totale weegsysteem zorgt bovendien voor integratie van informatiestromen. Dit levert waardevolle data op.
Ook voor andere bedrijven en sectoren
Het weegsysteem is zo ontwikkeld dat het straks ook geschikt is voor andere bedrijven, ook in andere sectoren. “We hebben dat tijdens het hele proces zorgvuldig bewaakt”, vertelt Pieter de Jong, commercieel directeur bij Pfister Weegtechniek. “Dat betekent dat het resultaat de functionaliteit moet zijn, maar dat de weg ernaartoe zo generiek mogelijk blijft. AsfaltNu is vanuit die insteek betrokken. Ze willen heel graag dat het slaagt. Ze zijn goed bereikbaar voor overleg en snappen dat zo’n nieuwe oplossing niet meteen werkt zoals bedacht. We hebben echt de tijd genomen om van een werkend naar een heel goed werkend systeem te gaan.”
Het plan is dat het weegsysteem vanaf begin 2023 ook wordt geïmplementeerd bij alle andere centrales van AsfaltNu. Zodra ze na de wintersluiting de productie weer opstarten, werken ze dan met CloudWeigh. De definitieve beslissing daarover valt eind december. “Dat wordt een belangrijke stap, omdat we dan ervaren hoe het systeem werkt als er meer locaties en dus meer wegingen zijn.”
Volledig cloud-based
Pieter meldt dat er al veel interesse is in het innovatieve systeem. “We voeren gesprekken met kleine en grote partijen in diverse branches. Dan merk je dat de markt op zoek is naar het systeem zoals wij drieën dat hebben ontwikkeld. Vooral omdat het volledig cloud-based is. De aarzeling tegenover de cloud is weg, zo merken we. Voorheen moest een IT-oplossing per se op locatie staan, nu moet het per se in de cloud. Dat besef is in coronatijd gekomen. Als je geen mensen op locatie hebt, moet je veel inrichten om uitval te voorkomen of op te vangen. De cloud is in alle branches de toekomst.”